Slik bruker gigantene kunstig intelligens

Giganter som Facebook, Google, Amazon, Netflix, Apple, Microsoft og mange flere benytter kunstig intelligens aktivt og ganske så åpenbart. I Google sin tjeneste YouTube, en tjeneste de fleste bruker i løpet av dagen, vil enhver bruker merke at tjenesten anbefaler videoer å se på. Det samme vil en legge merke til ved Netflix, der filmer og serier anbefales til deg. Det kan virke ganske rart at disse passer deg så ufattelig godt. Men gjett hva? Selvfølgelig er samtlige basert på kunstig intelligens, slik at du får anbefalt akkurat det som passer deg.

Forbedret over tid

Det kan kanskje være enkelt på for eksempel YouTube å tenke at grunnen til at du får opp en video om fotball er fordi du nettopp så på høydepunkter fra gårsdagens kamp. Det stemmer selvfølgelig, men jo mer du ser, jo mer vil du legge merke til effekten av den kunstige intelligensen. Du kan for eksempel se en rekke forskjellige videoer, og til slutt vil en type videoer du aldri har sett bli anbefalt. Kanskje ser du på fotballkamper i Spania, og ski her i Norge. Da er det nok riktig å anta at du er interessert i sport, så videoer fra OL kan fort dukke opp da for eksempel.

Legg att eit svar

Your e-mail will not be published. All required Fields are marked